torstai 30. toukokuuta 2013

Fadderelev Jenna Hägers ord om samarbetet mellan SPSU och Laanila Gymnasium

Jag har besökt gymnasiet i Laanila två gånger och en grupp som gick en svenskakurs en gång. Jag har alltid varit intresserad av språk och speciellt av språkfrågan i Finland. Jag tycker att det är viktigt för såväl svensktalande att höra finska som finsktalande att höra svenska. Att bekanta sig med varandras kulturer och traditioner skapar förståelse och samhörighet.

Baserat på elevernas passivitet kan jag tänka mig att intresset och svenskkunskaperna hos vissa av eleverna i Laanila inte alltid var på topp, men de verkade ändå lyssna, vilket jag uppskattar. Jag hoppas att samarbetet mellan skolorna fortsätter och att eleverna själva, från båda skolorna, tar mer initiativ, som jag också önskar att jag hade gjort.


Hälsningar, Jenna Häger
Svenska Privatskolan i Uleåborg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti